torsdag 14 maj 2020

Nya rutiner vid jobb hemifrån


Jag som många andra i dessa tider jobbar hemifrån. 7 veckor är jag uppe i nu och vet inte när jag får komma tillbaka till kontoret. Jag tycker i det stora hela att det fungerar bra. Men det är ensamt och jag saknar mina kollegor. Det är nu man märker hur mycket det sociala på jobbet betyder. 

Det är bra att ha rutiner när man jobbar hemifrån. Att göra sig iordning som vanligt på morgonen och "gå" till jobbet t.ex.. Jag och min sambo äter alltid frukost tillsammans. Men när klockan blir 6.45 så säger jag alltid. Nu är det dags att gå till jobbet! Så tar jag min kaffekopp och går till min arbetsplats i vardagsrummet.


Något som jag också har satt i rutin är att jag varje rast tar en promenad. En kort bensträckare på 10 min på förmiddagen och en längre lunchpromenad. Jag går i träningskläder hela dagarna så jag bara har att sticka ut när rasten kommer. Utöver det så blir det kortare bensträckare några gånger under dagen för att inte sitta still för länge. När jag jobbar på kontoret har jag höj och sänkbart bord och det blev verkligen en omställning när jag började jobba hemma vid matbordet. Fick lite ont i ryggen innan jag lärde mig att ta små micropauser. 


Maten flyter på väldigt bra. Jag har inga problem med småätande som det lätt kan bli när man bara är hemma. Utan jag håller mina måltider. En av fördelarna med att jobba hemma är också att det är så lätt att svänga ihop en lunch om matlåda saknas. Jag ser alltid till att det finns något snabbt att röra ihop om det skulle krisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar