måndag 9 december 2019

Köttfärsröra m grönpeppar och purjolök


Det här är ett recept som jag inte har gjort på flera år. Varför vet jag inte. Men ibland blir det ju så att man glömmer bort vissa recept. Man faller tillbaka på de gamla beprövade och så rullar man på 5-10 vardagsrecept. Men jag är så glad att jag kom på det igen för det här är så gott och passar verkligen in bland vardagsrecepten. 

Köttfärsröra m grönpeppar & purjolök
4 port

500g nötfärs
3 dl matlagningsgrädde 10%
1 msk grönpeppar
1 msk kinesisk soja
10 cm purjolök
2 st vitlöksklyftor
salt & peppar
1 msk smör att steka i

Smält smör i en stekpanna och tillsätt mortlad grönpeppar. Bryn färsen i grönpepparsmöret. Tillsätt vitlök och purjolöken och stek den mjuk. Häll i grädde och soja. Salta och peppra. Låt puttra i ca 15 min. Servera med ris och kokta grönsaker.

Näringsvärde
per portion utan tillbehör

278 kcal
protein 26,2g
kolhydrater 6,2g
fett 15,3g

      

Passar perfekt till matlådor så gör dubbel sats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar