söndag 1 december 2019

Glutenfritt Julbröd m Tranbär


Glad första advent! Äntligen är det december. Som jag har längtat! Ni som känner mig privat vet att jag är lite av en julgalning och älskar allt som hör julen till. Igår när vi handlade skulle jag köpa glutenfritt vörtbröd(man vill ju ha skinkmacka 1:a advent) men det fanns inte i "min butik". Så jag fick slänga ihop ett recept och baka eget och det blev jättegott. Så jag måste bara dela med mig av receptet. 

Glutenfritt Julbröd m Tranbär
1 bröd ca 15 skivor, 99 kcal/skiva

3 dl glutenfria havregryn
4 dl glutenfri mjölmix
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 msk vörtmix*
1 msk mörk sirap
4,5 dl yoghurt
1 dl torkade tranbär

*Jag använder köpt vörtmix. För mig funkar det med den lilla mängden gluten. Men är du känslig så blanda egen:

Vörtmix 

1,5 msk mald pomeransskal
1 msk anis(stött)
1 msk fänkål(stött)
1 tsk malen kardemumma
2 tsk malen kryddnejlika
2 tsk malen ingefära

Blanda alla ingredienser. Räcker till 2 bröd.



Sätt ugnen på 200⁰. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, sirap och tranbär. Klicka ut i en avlång ugnsform ca 1,5 liter klädd med bakplåtspapper. Strö över lite havregryn. Grädda i nedersta delen av ugnen i ca 50 min.


Låt brödet svalna helt innan du skär i det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar